ZASADY PRZYZNAWANIA POMOCY SPOŁECZNEJ
Co zrobić, aby otrzymać pomoc?
Każdy mieszkaniec Miasta i Gminy Krotoszyn, w przypadku bycia ofiarą przemocy domowej lub nagłego zdarzenia pozbawiającego środków do życia, albo w przypadku innej trudnej sytuacji życiowej, z którą nie może sobie poradzić przy wykorzystaniu własnych środków, możliwości i uprawnień ma prawo zgłosić się do Krotoszyńskiego Centrum Usług Społecznych o pomoc.
Mapka z lokalizacją Centrum znajduje się TUTAJ
Jak przebiega procedura?
- Zgłoszenie potrzeby o pomoc do Naszego Centrum.
- Rodzinny wywiad środowiskowy przeprowadzony przez pracownika socjalnego w miejscu zamieszkania osoby lub rodziny zainteresowanej.
- Udokumentowanie sytuacji osobistej i majątkowej oraz powodów ubiegania się o pomoc.
- Ustalenie przez pracownika socjalnego wspólnie z osobą zainteresowaną wstępnego planu działań i pomocy.
- Podjęcie decyzji o zakresie, formie i terminie udzielenia pomocy.
- Sporządzenie decyzji administracyjnej i wydanie jej osobie, z którą przeprowadzono wywiad środowiskowy (za wyłączeniem świadczeń pomocy społecznej udzielanych bez decyzji administracyjnej).
- Po uprawomocnieniu się decyzji - realizacja pomocy.
Jak złożyć zgłoszenie potrzeby?
Zgłoszenie potrzeby udzielenia pomocy można zrobić:
- osobiście przez osobę zainteresowaną w Centrum,
- listownie,
- telefonicznie,
- poprzez wypełnienie Formularza Kontaktowego, który jest dostępny na Naszej stronie:
https://kcus.krotoszyn.pl/kontakt.html, - poprzez formularz w systemie emp@tia
Centrum przyjmuje także zgłoszenia od osób, instytucji i organizacji społecznych, dotyczące konieczności udzielania pomocy każdej osobie lub rodzinie na terenie Miasta i Gminy Krotoszyn, znajdującej się w trudnej sytuacji życiowej i niezdolnej do samodzielnego zaspokojenia niezbędnych potrzeb.
Pomoc społeczna może być udzielana również z urzędu, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.
Wywiad środowiskowy
- Pracownik socjalny przeprowadzi rodzinny wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania osoby lub rodziny albo w miejscu czasowego pobytu, w dniach roboczych, w godzinach pracy Krotoszyńskiego Centrum Usług Społecznych albo w innym terminie uzgodnionym z osobą lub rodziną za zgodą dyrektora Krotoszyńskiego Centrum Usług Społecznych.
- Przy przeprowadzaniu rodzinnego wywiadu środowiskowego oraz świadczeniu pracy socjalnej w środowisku może uczestniczyć drugi pracownik socjalny. Rodzinny wywiad środowiskowy oraz świadczenie pracy socjalnej w środowisku może się odbywać w asyście funkcjonariusza Policji.
- Wywiad środowiskowy jest niezbędny - to podstawa do udzielenia pomocy.
Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego przez osoby lub rodziny ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej lub na jego aktualizację przez osoby lub rodziny korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej stanowi podstawę do odmowy przyznania świadczenia, uchylenia decyzji o przyznaniu świadczenia lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
- Pracownik socjalny przeprowadzi rodzinny wywiad środowiskowy w ciągu 14 dni roboczych od dnia złożenia wniosku, a w szczególnie pilnych sprawach (niecierpiących zwłoki wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego) - w ciągu 2 dni roboczych.
- Pracownik socjalny przeprowadzając wywiad, bierze pod uwagę indywidualne cechy, sytuację osobistą, rodzinną, dochodową i majątkową osoby samotnie gospodarującej lub osób w rodzinie, mogące mieć wpływ na rodzaj i zakres przyznawanej im pomocy.
- Jednocześnie podczas wywiadu ustala się dane osób zobowiązanych do alimentacji, w celu rozeznania możliwości pomocy rodzinie pozostającej w trudnej sytuacji życiowej.
- Na podstawie przeprowadzonego wywiadu pracownik socjalny dokonuje analizy i oceny sytuacji danej osoby lub rodziny i formułuje wnioski z niej wynikające stanowiące podstawę planowania pomocy.
- Wszelkie informacje przekazane pracownikowi socjalnemu podczas wywiadu objęte są tajemnicą służbową i mogą być wykorzystane jedynie do celów przyznania świadczeń pomocy społecznej. W prowadzonym postępowaniu, w przedmiocie przyznania świadczeń z pomocy społecznej, pracownik socjalny kieruje się przede wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy i ochroną ich dóbr osobistych.
- W przypadku ubiegania się o przyznanie świadczenia z pomocy społecznej po raz kolejny, a także gdy nastąpiła zmiana danych zawartych w wywiadzie, sporządza się aktualizację wywiadu. W przypadku osób korzystających ze stałych form pomocy aktualizację sporządza się nie rzadziej niż co 6 miesięcy, mimo braku zmiany danych.
WAŻNE!
KLIKNIJ TUTAJ, a przejdziesz do wykazu rejonów, które podlegają odpowiedniemu pracownikowi socjalnemu.
Wywiad przeprowadza pracownik socjalny posiadający aktualną legitymację pracownika socjalnego wydaną przez Krotoszyńskie Centrum Usług Społecznych.
WZÓR LEGITYMACJI PRACOWNIKA SOCJALNEGO
Opis legitymacji pracownika socjalnego
Legitymacja ma formę 4-stronicowego dokumentu tekturowego, o gramaturze 200 g, o wymiarach 148 × 103 mm, w kolorze jasnozielonym. Strona pierwsza zawiera pieczęć jednostki wydającej oraz centralnie umieszczony napis „LEGITYMACJA PRACOWNIKA SOCJALNEGO nr ....”. Numer legitymacji jest kolejnym numerem w jednostce wydającej. Strona druga zawiera miejsce na zdjęcie o wymiarach 32 × 43 mm, dane identyfikacyjne pracownika socjalnego i jego podpis, napis „jest pracownikiem socjalnym” oraz nazwę pracodawcy wraz z miejscowością. Strona trzecia zawiera napis informujący o uprawnieniu do przeprowadzania rodzinnych wywiadów środowiskowych oraz podejmowania działań mających na celu ustalenie uprawnień osób i rodzin do świadczeń pomocy społecznej przewidzianych ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 930), datę i podpis osoby wydającej oraz informację o terminie ważności legitymacji. Strona czwarta zawiera treść art. 107 ust. 3a i art. 121 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej o uprawnieniach przysługujących pracownikowi socjalnemu. Napisy na wszystkich stronach są otoczone ramką o wymiarach 95 × 65 mm. Napisy oraz ramka są w kolorze czarnym.
Jakie dokumenty wymagane są do ubiegania się o pomoc społeczną?
Podstawą ustalenia danych osoby i rodziny ubiegającej się o świadczenia, stanu jej zdrowia oraz sytuacji osobistej, rodzinnej i materialnej stanowią odpowiednio aktualne dokumenty, a w szczególności:
- dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający tożsamość;
- osoba niepełnosprawna składa orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności;
- decyzję właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego, zasiłku przedemerytalnego, emerytury pomostowej, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, uposażeniu w stanie spoczynku, renty socjalnej;
- dowód otrzymywania świadczenia, o którym mowa powyżej np. ostatni odcinek renty, emerytury lub podobne dokumenty;
- zaświadczenie lub oświadczenie pracodawcy o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, po potrąceniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe;
- zaświadczenia lub oświadczenie o wysokości wynagrodzenia uzyskiwanego z tytułu umowy agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło, albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych (usług rolniczych), zawierające informacje o potrąconej zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe;
- zaświadczenie lub oświadczenie pracodawców o okresach zatrudnienia w tym o okresach, za które były opłacane składki na ubezpieczenie społeczne, oraz o okresach nieskładkowych, jeżeli dotyczy to osoby ubiegającej się o opłacanie składki na ubezpieczenie społeczne;
- zaświadczenie lub oświadczenie z urzędu gminy o wielkości gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych;
- zaświadczenie lub oświadczenie o kontynuowaniu nauki w szkole podstawowej, szkole ponadpodstawowej lub szkole wyższej;
- decyzja urzędu pracy o uznaniu lub odmowie uznania za osobę bezrobotną, o utracie statusu osoby bezrobotnej, o przyznaniu lub odmowie przyznania, o wstrzymaniu;
- decyzja urzędu pracy o wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku dla bezrobotnych, dodatku szkoleniowego, stypendium, dodatku aktywizacyjnego, albo zaświadczenie lub oświadczenie, że osoba znajduje się w rejestrze urzędu pracy – jako osoba poszukująca pracy;
- dokumenty potwierdzające wysokości uzyskanych dochodów z innych źródeł niż wyżej wymienione;
- oświadczenie o stanie majątkowym - pracownik socjalny w trakcie przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego może domagać się od osoby lub rodziny ubiegającej się o pomoc złożenia oświadczenia o dochodach i stanie majątkowym, odmowa złożenia oświadczenia jest podstawą wydania decyzji o odmowie przyznania świadczenia;
- inne dokumenty wynikające z indywidualnej sytuacji wnioskodawcy.
Jakie są obowiązki osoby lub rodziny korzystającej z pomocy społecznej?
Osoby lub rodziny, korzystające z pomocy społecznej, zobowiązane są do współpracy z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu swojej trudnej sytuacji życiowej.
W przypadku stwierdzenia przez pracownika socjalnego marnotrawienia przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia lub korzystania w sposób niezgodny z przeznaczeniem bądź marnotrawienia własnych zasobów finansowych może nastąpić ograniczenie świadczeń, odmowa ich przyznania albo przyznanie pomocy w formie świadczenia niepieniężnego.
Odmowa zawarcia kontraktu socjalnego, niedotrzymywanie jego postanowień, nieuzasadniona odmowa podjęcia zatrudnienia, innej pracy zarobkowej przez osobę bezrobotną lub nieuzasadniona odmowa podjęcia lub przerwania szkolenia, stażu, przygotowania zawodowego w miejscu pracy, wykonywania prac interwencyjnych, robót publicznych, prac społecznie użytecznych, lub nieuzasadniona odmowa podjęcia leczenia odwykowego w zakładzie lecznictwa odwykowego przez osobę uzależnioną, marnotrawienie przyznanych świadczeń, ich celowe niszczenie, bądź też marnotrawienie własnych zasobów materialnych - mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania świadczenia, uchylenia decyzji o przyznaniu świadczenia lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
W przypadku odmowy przyznania albo ograniczenia wysokości lub rozmiaru świadczeń z pomocy społecznej Centrum, uwzględni sytuację osób będących na utrzymaniu osoby ubiegającej się o świadczenie lub korzystającej ze świadczeń.
Osoby i rodziny, korzystające z świadczeń pomocy społecznej, są zobowiązane poinformować o każdej zmianie w ich sytuacji osobistej i majątkowej, która wiąże się z podstawą do przyznania świadczeń. Wprowadzenie w błąd pracownika socjalnego może spowodować zmianę decyzji na niekorzyść strony oraz ustalenie nienależnie pobranych świadczeń. Świadczenia nienależnie pobrane podlegają zwrotowi, niezależnie od dochodu rodziny.
Jak można się odwołać od decyzji?
Od każdej decyzji przysługuje prawo do odwołania:
- do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem tutejszego Centrum,
- w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji.